Opinie o filmach, które jeszcze goszczą w naszych kinach, a z różnych względów powinny być zauważone.

Zakochany bez pamięci (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)
USA, 2004
Reżyseria: Michel Gondry, scenariusz: Charlie Kaufman, Michel Gondry, Pierre Bismuth
Występują: Jim Carrey, Kate Winslet, Mark Ruffalo, Kirsten Dunst, Elijah Wood, Tom Wilkinson
Moja ocena: 4/6</font />

Przedziwny i niesamowity (jak zawsze) twór Charliego Kaufmana. Scenarzysta ten jest odkryciem ostatnich lat, a jego pierwszy film – „Być jak John Malkovich” był powiewem  świeżości w zastałym świecie amerykańskich produkcji.

Zachwycano się nie tylko pomysłem, rodem z najdziwniejszych snów, ale także  konsekwentnym i logicznym rozwinięciem akcji. Również następne jego filmy („Wojna plemników”, „Adaptacja”, „Niebezpieczny Umysł”) zachwycały publiczność, choć nie w takim stopniu jak debiut.

Obecnie w kinach króluje „Zakochany bez pamięci” – zdawałoby się – historia miłosna, jakich wiele widzieliśmy. Jednak nawet z tematu tak wiele razy przerabianego przez scenarzystów, Kaufman umiał stworzyć wybitne dzieło i zaszokować nas kolejnym, zupełnie innym spojrzeniem na kwestię miłości i związku dwojga ludzi.
Zakochanymi są: Clementine, kobieta zwariowana i nieobliczalna oraz smutny Joel, nękany lękami z dzieciństwa, jednak kochający ją nad życie. Po rozstaniu Clem poddaje sie terapii polegającej na wymazaniu wspomnień o ich związku. Nie mogąc tego znieść, Joel również decyduje się na ten zabieg. W trakcie „kasowania wspomnień” jednak uświadamia sobie, że tak naprawdę nie chce zapomnieć o Clem i podejmuje walkę z programem. W tym momencie rozpoczyna się szaleństwo scen, obrazów, zapomnianych wspomnień z dzieciństwa – słowem wszystko to, czego się nie spodziewamy.

Film mnie zauroczył – zarówno przedstawieniem walki Joela o uratowanie wspomnień, jak i kreacjami wszystkich aktorów. Każda z nich była wspaniała, a Jim Carrey i Kate Winslet zagrali najlepsze z dotychczasowych swoich ról.

Przy napisach końcowych czułam już tylko niedosyt i lekki smutek. Nie warto usuwać wspomnień…

Osada (The Village)
USA, 2004
Reżyseria: M. Night Shyamalan
Występują: Joaquin Phoenix, Bryce Howard, Sigourney Weaver, Adrien Brody, Judy Greer
Moja ocena: 4/6

Nie rozumiem, dlaczego tak wielu krytyków negatywnie wypowiadało się o tym filmie. Być może nie dorównuje on „Szóstemu zmysłowi”, ale czy jest to w ogóle możliwe? „Szósty zmysł” był czymś nowym i zaskakującym, a teraz idąc na film M. Night Shyamalana doskonale wiemy, czego możemy się spodziewać i na co nastawiać. Dlatego uważam, że „Osada” jest naprawdę dobrym filmem i gdyby powstała wcześniej, miałaby szansę zyskać przychylność krytyki.

Akcja filmu rozgrywa się w małej osadzie, położonej w głębi tajemniczego lasu. Lasu tego strzegą niezidentyfikowane potwory nawiedzające wioskę. „Osada” to także opowieść o miłości niewidomej Ivy i odmieńca Luciusa; miłości, która sprawi, że dziewczyna odważy się wejść do lasu…

Nastrój tego filmu sprawił, że kilka razy dosłownie podskoczyłam na fotelu, a także zasłaniałam oczy, bojąc się tego, co może za chwilę się wydarzyć. Właśnie w tym niesamowitym klimacie i umiejętności straszenia widowni dostrzegam mistrzostwo M. Night Shyamalana. „Osada” zmusiła mnie także do refleksji, których ze względu na tajemnicę zakończenia nie mogę zdradzić. Zauważyłam także pewne niuanse i smaczki, które można dalej interpretować i rozmawiać o nich godzinami. Miłym zaskoczeniem był Adrien Brody, którego, mimo zdobycia Oscara, uważałam za miernego aktorzynę. Tymczasem, proszę, postarał się. Warto zobaczyć.

Premiery wrześniowe:

Złe wychowanie (La Mala educación)Premiera: 03.9.2004
Hiszpania, 2004
Reżyseria: Pedro Almodóvar
Występują: Gael García Bernal, Fele Martínez, Francisco Boira, Javier Cámara, Alberto Ferreiro

Najbardziej osobisty z dotychczasowych filmów Almodóvara – „Złe wychowanie” – opowiada o dwóch przyjaciołach wychowanych w szkole katolickiej. Narracja prowadzona jest fragmentarycznie – widzimy sceny z dzieciństwa, wieku dorastania oraz dorosłego życia głównych bohaterów. To, co przeżyli w szkole, ukształtowało ich charaktery i naznaczyło na całe życie.

Każdy film Pedro Almodóvara jest wydarzeniem budzącym zarówno zachwyt, jak i obrzydzenie. W tym przypadku więcej jest jednak głosów zachwytu, szczególnie pod adresem odtwórców głównych ról.

Terminal (The Terminal)
Premiera: 10.9.2004
USA, 2004
Reżyseria: Steven Spielberg
Występują: Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Stanley Tucci, Chi McBride, Barry Shabaka Henley

Kolejny raz Spielberg sięga po nieprawdopodobne historie, napisane przez samo życie.

Podczas gdy Victor Navorski leci samolotem do Stanów Zjednoczonych, w jego ojczyźnie dochodzi do zamachu stanu. Bohater ląduje na nowojorskim lotnisku Johna F. Kennedy’ego z paszportem nieistniejącego państwa. Jedyne, co mu pozostaje, to zamieszkać na lotnisku…

Według mnie, Spielberg nie za bardzo wie, jak robić „poważne” filmy, opowiadać prawdziwe ludzkie historie i dramaty. „Złap mnie, jeśli potrafisz”, „Sztuczna Inteligencja”, „Amistad” – czyli te filmy, w których skupić się należy na emocjach bohaterów, wypadają niezwykle sztucznie, są ciężkie i męczące. Tego samego obawiam się także w przypadku filmu „The Terminal”. Mam nadzieję, że się jednak mylę.

Ja, robot (I, Robot)
Premiera: 10.9.2004
USA, 2004
Reżyseria: Alex Proyas
Występują: Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, Chi McBride, Shia LaBeouf

Oto świat, w którym oprócz ludzi istnieją androidy – maszyny stworzone z myślą o ułatwieniu pracy człowieka.

Zgodnie z pierwszym prawem robotyki, żadna maszyna nie może skrzywdzić istoty ludzkiej. Jednak wszystkie ślady dotyczące morderstwa znanego konstruktora maszyn prowadzą do robota najnowszej generacji. Do wytropienia sprawcy skierowany zostaje detektyw John Spooner.

Film ten jest obecnie jedną z najbardziej kasowych produkcji amerykańskich i zbiera laury w USA. Mam tylko cichą nadzieję, że będzie on bliższy klimatowi „Łowcy Androidów”, niż kolejnym częściom „Matrixa”.

Krucjata Bourne’a (The Bourne Supremacy)
Premiera: 03.9.2004
USA, Niemcy, 2004
Reżyseria: Paul Greengrass
Występują: Matt Damon, Franka Potente, Brian Cox, Julia Stiles, Karl Urban, Gabriel Mann, Joan Allen

Druga część przygód tajnego agenta, znanego widzom z filmu „Tożsamość Bourne’a” z 1988 (w którym w tytułową rolę wcielił się Richard Chamberlain) i remake’u z 2002 roku (z Mattem Damonem jako Bourne). Teraz ten superagent CIA, podejrzewany o zamordowanie chińskiego premiera, musi ratować swoje dobre imię.

Kobieta-Kot (Catwoman)
Premiera: 03.9.2004
USA, 2004
Reżyseria: Pitof
Występują: Halle Berry, Sharon Stone, Benjamin Bratt, Lambert Wilson, Alex Borstein

Postać Kobiety-Kota była kreowana wcześniej m.in. przez Michelle Pfeiffer w filmie Tima Burtona „Powrót Batmana” (1992). Wypchnięta z 20 piętra przez swego szefa, nieśmiała sekretarka zostaje uratowana przez koty i przeistacza się w bezwzględną mścicielkę. Postać ta intryguje tym bardziej, iż nie jest do końca wiadomo, czy stoi ona po stronie dobra czy zła. Dodatkowym jej atutem jest uwodzicielski, skórzany kostium i ostre pazurki.

Tym razem koci wdzięk będzie prezentować Halle Berry. Reżyserem jest Pitof, niezapomniany twórca „Vidocq”, filmu, który urzekł mnie swoją plastyką. Dlatego też jestem zupełnie spokojna tylko o stronę wizualną tego filmu…

Godsend
Premiera: 03.9.2004
USA, Kanada, 2004
Reżyseria: Nick Hamm
Występują: Robert De Niro, Greg Kinnear, Rebecca Romijn-Stamos, Cameron Bright, Merwin Mondesir

W wypadku ginie mały Adam. Jego rodzice, nie mogąc pogodzić się ze stratą, postanawiają się poddać eksperymentowi i sklonować syna.

Vinci
Premiera: 17.9.2004
Polska, 2004
Reżyseria: Juliusz Machulski
Występują: Robert Więckiewicz, Jan Machulski, Borys Szyc, Kamilla Baar, Mieczysław Grąbka

Komedia o złodziejach dzieł sztuki, którzy tym razem szykują się na wielki skok. Ich celem jest „Dama z łasiczką” Leonarda da Vinci.

Uzak
Premiera: 17.9.2004
Turcja, 2002
Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan
Występują: Muzaffer Özdemir, Emin Toprak, Zuhal Gencer Erkaya, Nazan Kirilmis

Słodko–gorzka historia fotografa, do którego przyjeżdża młody kuzyn z prowincji, szukający pracy w Istambule. Dla każdego z bohaterów stolica ma inny wymiar, jednak łączą ich problemy ze znalezieniem pracy, trudność odnalezienia się w wielkim mieście, a przede wszystkim samotność.

Ong-bak
Premiera: 17.9.2004
Tajlandia, 2003
Reżyseria: Prachya Pinkaew
Występują: Phanom Yeerum, Petchtai Wongkamlao, Pumwaree Yodkamol, Suchao Pongwilai, David Ismalone

Ong-bak jest to posąg czczonego w małej, tajlandzkiej wiosce Bezgłowego Buddy. Głowa Buddy została ukradziona przez mieszkańca wioski, który ze swoim łupem uciekł do Bangkoku. Jego śladem podąża chłopiec imieniem Ting, który mieszkając w świątyni nauczył się tajemnej sztuki walki zwanej Muay Thai…

Mój Nikifor
Premiera: 24.9.2004
Polska, 2004
Reżyseria: Krzysztof Krauze
Występują: Krystyna Feldman, Roman Gancarczyk, Lucyna Malec, Jerzy Gudejko, Jowita Miondlikowska

Opowieść o ostatnich 8 latach życia Nikifora Krynickiego, zaliczanego do piątki najwybitniejszych malarzy prymitywistów na świecie. Tytułową rolę odtwarza Krystyna Feldman, wybitna aktorka teatralna, znana również m.in z „Yesterday”, „Ubu Król”, a fanom seriali ze „Świata według Kiepskich”.

Nikotyna (Nicotina)
Premiera: 17.9.2004
Argentyna, Hiszpania, Meksyk, 2004
Reżyseria: Hugo Rodríguez
Występują: Diego Luna, Lucas Crespi, Daniel Giménez Cacho, Rafael Inclán, Enoc Leano, Carmen Madrid

Jedna noc może zmienić diametralnie życie trójki przyjaciół – pojawi się tam i przekręt na kilka tysięcy dolarów, i wielka namiętność, a przede wszystkim nagłe morderstwa. Całość utrzymana w gorącym, południowym klimacie.

 

Skala ocen:

6 – wybitny (wiem, że do niego wrócę)
5 – bardzo dobry
4 – dobry (ale bez zachwytów)
3 – całkowicie przeciętny
2 – oj, źle jest
1 – nie zbliżać się do kina! (gorzej być nie może)