Opinie o filmach, które goszczą w naszych kinach, a z różnych względów powinny być zauważone.

Gra wstępna (Ôdishon)
Korea Południowa,Japonia, 1999
Reżyseria: Takashi Mîke
Występują: Ryo Ishibashi, Eihi Shiina, Tetsu Sawaki, Jun Kunimura, Miyuki Matsuda
Moja ocena: 3/6

Kilka lat po śmierci żony producent filmowy postanawia ożenić się powtórnie. Pod pretekstem poszukiwania aktorki do nowego filmu organizuje casting na żonę.
Uwagę jego od razu przykuwa cicha i spokojna Asami, która zachwyca go swoją uległością i delikatnością. Nie zwracając uwagi na dziwne i niewytłumaczalne zdarzenia z jej przeszłości, Shigeharu zakochuje się i postanawia spędzić z Asami resztę swojego życia.
Rozpoczyna się horror, w czasie którego niewinna dziewczyna odsłania swoje prawdziwe oblicze.

Temat posłuszeństwa oraz oddania japońskich kobiet rodzinie i mężczyznom jest częstym tematem filmów, tym razem jednak został on przedstawiony zupełnie inaczej – kobieta nie jest już tylko narzędziem w rękach mężczyzny, ale mimo pozornej słabości sama umie się mścić, żądać i wymagać…
Jako horror „Gra wstępna” jest zbyt delikatny, jako film obyczajowy – zbyt okrutny; całość nie przeraża ani też nie zachwyca.

Pan i pani Smith (Mr. and Mrs. Smith)
Premiera: 05. 08. 2005
USA, 2005
Reżyseria: Doug Liman
Występują: Brad Pitt, Angelina Jolie, Adam Brody, Vince Vaughn, Peter Lavin
Moja ocena: 3/6

Zupełnie przeciętna i niczym nie porywająca komedia, w której punktem wyjściowym było ‘niebanalne’ podejście do instytucji małżeństwa – on i ona są zabójcami na zlecenie, a po pięciu (jak mówi on) czy też po sześciu (jak twierdzi ona) latach dość nudnego małżeństwa otrzymują zlecenie zlikwidowania się nawzajem. Odkrywanie tajemnicy swoich prawdziwych zawodów, polowanie na siebie nawzajem, aż do połączenia sił i walce przeciwko zleceniodawcom, odświeża i cementuje ich związek.
Prawda, że banalne?

Tak samo jak cała otoczka filmu i promocja, opierająca się na tworzeniu z Angeliny (która w tym filmie wygląda naprawdę super i widać, że zabawy bronią sprawiają jej prawdziwą radość) oraz Brada pary także w życiu prywatnym. Plotka ta jednak nie pomogła filmowi, który poza kilkoma zabawnymi sytuacjami jest nużący i przewidywalny. A lepszych komedii o problemach małżeńskich powstało już naprawdę sporo i nie było potrzeby wkładać małżonkom jeszcze broni do rąk.

Premiery wrześniowe:

Głosy niewinności (Voces inocentes)
Premiera: 02.9.2005
Meksyk, USA, Portoryko, 2004
Reżyseria: Luis Mandoki
Występują: Leonor Varela, Ofelia Medina, Gustavo Munoz, Carlos Padilla, Ignacio Retes

Film, wobec którego nie można przejść obojętnie!
Salwador, 1980 rok – 11 letni chłopcy z dnia na dzień kończą swoje dzieciństwo i muszą wybrać: albo zostaną żołnierzami i będą walczyć w wojnie domowej, albo staną po drugiej strony barykady i dołączą do partyzantów walcząc przeciwko swoim kolegom z podwórka.

Charlie i fabryka czekolady (Charlie and the Chocolate Factory)
Premiera: 09. 09.2005
USA,Wielka Brytania, 2005
Reżyseria: Tim Burton
Występują: Johnny Depp, Jordan Fry, Freddie Highmore, David Kelly, Annasophia Robb, Julia Winter

Druga już ekranizacja (pierwsza z 1971 roku) popularnej książki dla dzieci autorstwa Roalda Dahla.

Charlie pochodzi z ubogiej rodziny, w której nigdy nie ma co do garnka włożyć. Kiedy znajduje kupon na dożywotni zapas czekolady wierzy, że jego rodzina nigdy już nie będzie głodna. Jednak wraz z czekoladą wygrywa zwiedzanie fabryki czekolady, w której króluje od lat niepodzielnie Willy Wonka.

Odkąd pamiętam, uwielbiam filmy Tima Burtona, jego specyficzny czarny humor, gotyckie scenografie i klimat filmów, oraz to coś, czego nie umiem nazwać. Johnny Depp idealnie wpisuje się w Burtonowską stylistykę i współpraca tych dwojga zawsze gwarantuje niezapomniane wrażenia estetyczne, a także uczucie niepokoju, delikatnego horroru pośród uśmiechniętych twarzy i pastelowych kolorów.
Dlatego właśnie „Charlie i fabryka czekolady” jest moim wrześniowym faworytem.

Broken Flowers
Premiera: 16. 09.2005
USA, 2005
Reżyseria: Jim Jarmusch
Występują : Bill Murray, Julie Delpy, Jeffrey Wright, Jessica Lange, Sharon Stone, Tilda Swinton, Chloë Sevigny

„Spis cudzołożnic” wg Jim Jarmuscha.
Wkrótce po zerwaniu z ostatnią dziewczyna zatwardziały kawaler otrzymuje list, w którym jest informowany o posiadaniu syna, co więcej, ów tajemniczy syn może chcieć go odszukać. Don nie tracąc czasu postanawia wyruszyć w podróż, odwiedzić wszystkie swoje byłe kochanki i poznać swojego syna.

Od kilku lat mamy szanse patrzeć na rozkwit Billa Murraya już nie tylko jako komika, ale jako bardzo dobrego aktora, jakby dopiero odkrytego przez najambitniejszych reżyserów Hollywood a ponieważ Jima Jarmuscha już nie trzeba zachwalać…
Do kina marsz!

Człowiek ringu (Cinderella Man)
Premiera: 09. 09.2005
USA , 2005
Reżyseria: Ron Howard
Występują: Russell Crowe, Renée Zellweger, Craig Bierko, Paul Giamatti, Paddy Considine

Biografia Jima Braddocka – legendy boksu, który nie poddawał się do samego końca; pomimo odrzucenia przez zawodowe środowisko i problemów rodzinnych po kilku latach odsunięcia od profesjonalnych walk potrafił w wielkim stylu powrócić na ring i zdobyc mistrzostwo świata wagi ciężkiej.

Film stworzył duet Ron Howard oraz Russell Crowe, których poprzednia biografia genialnego matematyka – „Piękny umysł” – zdobyła w 2001 roku 4 Oscary, w tym te dwa najważniejsze: dla najlepszego filmu oraz za reżyserię (Russell Crowe był także nominowany za główną rolę męską).
Ron Howard świetnie zna się na gustach amerykańskiej publiczności, także i w tym wypadku mamy szansę zobaczyć murowanego kandydata do Oscara.

Wróżby kumaka
Premiera: 16. 09.2005
Polska, Niemcy, 2004
Reżyseria: Robert Gliński
Występują: Krystyna Janda, Matthias Habich, Grzegorz Wolf, Zbigniew Zamachowski, Krzysztof Globisz, Katrin Sass, Marek Kondrat

Kolejna w tym miesiącu adaptacja klasyki literatury – tym razem Güntera Grassa.
Pojednanie powojenne poprzez uczucie łączące Polkę – konserwatorkę zabytków oraz Niemca – profesora uniwersytetu, którzy wspólnie tworzą w Gdańsku, najbardziej niemieckim z polskich miast, cmentarz dla obywateli niemieckich urodzonych w Polsce.

Skala ocen:

6 – wybitny (wiem, że do niego wrócę)
5 – bardzo dobry
4 – dobry
3 – całkowicie przeciętny
2 – oj, źle jest
1 – nie zbliżać się do kina! (gorzej być nie może)