Opinie o filmach, które jeszcze goszczą w naszych kinach, a z różnych względów powinny być zauważone.

Bliżej (Closer)
USA, 2004
Reżyseria: Mike Nichols
Występują: Jude Law, Natalie Portman, Julia Roberts, Clive Owen
Moja ocena: 5/6

Każdy kłamie, czy to tylko cecha zakochanych? Czy miłość polega na cierpieniu i ciągłym upokarzaniu? Do czego jesteśmy zdolni, kochając…

Pisarz nekrologów, Dan, poznaje tancerkę nocnych klubów, Alice, i zamieszkują razem. Kilka miesięcy później Dan spotyka Annę, pojawia się ten jeden pocałunek, burzący ustabilizowane życie obojga. Rok później Anna wychodzi za dermatologa Larry’ego… z tej pozornie prostej i głupiej telenowelowej historii wyłania się studium różnego rodzaju miłości, kłamstwa i cierpienia. Kto zniesie więcej, co jeszcze można zrobić, aby odzyskać ukochanego i kto naprawdę zwycięży?
Nie mogę napisać więcej, jeżeli jednak szukacie filmu z ciekawymi dialogami (nareszcie!), zaskakującymi splotami wydarzeń, świetnym aktorstwem (niewiarygodna Natalie Portman) i genialną reżyserią – nie możecie tego przegapić.
Mike Nichols tym filmem powrócił do swojego debiutu – „Absolwenta”… i chyba nic więcej nie trzeba dodawać.


Kontrolerzy (Kontroll)

Węgry, 2003
Reżyseria: Nimród Antal
Występują: Sándor Csányi, Zoltán Mucsi,
Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy
Moja ocena: 4/6

Miła odmiana (i bardzo solidna ‚czwórka’ w mojej ocenie) po tym, co ostatnio pojawiało się w naszych kinach.

Nie występują tu żadne gwiazdy światowego (hollywoodzkiego) formatu, które widzieliśmy już w 100 rolach i zdążyły nam się opatrzeć; przedstawiana historia jest tak bardzo normalna, o zwykłych, ludzkich problemach, choć uchwycona jedynie w światku kontrolerów, pracujących w budapeszteńskim metrze.
Uwagę przyciąga szczególnie postać Bulcsú, bojącego się wyjść poza metro, żyjącego jedynie pod ziemią i związanego dziwną relacją z tajemniczym „duchem”, który spycha pasażerów pod nadjeżdżający skład.
Całość spójna, bez zbędnych dłużyzn, ale i skrótów myślowych, rozumiem więc opinię publiczności Warszawskiego Festiwalu Filmowego, która „Kontrolerów” uznała za najlepszy film tegorocznego przeglądu.
Upiór w operze (The Phantom of the Opera)
USA,Wielka Brytania, 2004
Reżyseria: Joel Schumacher
Występują: Gerard Butler, Emmy Rossum, Patrick Wilson, Miranda Richardson, Minnie Driver
Moja ocena: 3/6

 

Jeżeli ktoś nie ma pomysłu na przeniesienie musicalu na taśmę filmową, nie powinien się za to brać.
Musicale, które ogląda się w teatrach mają niezaprzeczalną przewagę nad adaptacjami filmowymi – kontakt aktorów z widzami; obserwując żywe osoby, podziwiamy ich głos, talent, widzimy ludzi przesuwających dekoracje, uczestnicząc w takim małym misterium.

W tym momencie historia i bohaterowie schodzą ciut na plan dalszy.
Przy filmie nie ma już tego kontaktu, dlatego skupiamy się jedynie na tym, co widzimy, dokładnie obserwując twarze i mimikę bohaterów, niezauważalnie pomijalną w teatrze.
Dlatego jeżeli chce się przenieść porywający musical na ekran kinowy, należy widzom zaserwować coś więcej niż muzykę, coś więcej, niż dokładne odwzorowanie scenerii teatralnych. Jednocześnie ma się atuty w postaci możliwości, jakie stwarza kino: dopracowany dźwięk, zmieniająca się i bogatsza scenografia, efekty montażowe.
Z efektów tych skorzystali (jednocześnie oferując wzbogacenie historii, głębsze przedstawienie postaci lub też niespodziewane efekty muzyczne i wizualne): Baz Luhrmann (Moulin Rouge!), Rob Marshall (Chicago) a ze starszych produkcji: Milos Forman (Hair) oraz Norman Jewison (Skrzypek na dachu). Te filmy właśnie są wzorami, do których powinni dążyć reżyserzy filmowanych musicali.
Jako rzemieślnik i miłośnik przedkładania ilości (efektów wizualnych) nad treścią, Joel Schumacher nie nadaje sie kompletnie, aby nakręcić coś głębszego niż obraz i dźwięk, więc powierzanie mu „Upiora…” było kompletną pomyłką; tak samo zresztą, jak gra Emmy Rossum (jedna mina przez cały film).
Ponieważ jestem jednak wierną fanką „Upiora…”, obejrzałam film do końca. Wiele osób jednak wychodziło lub też spało…

Marzyciel (Finding Neverland)
Wielka Brytania,USA, 2004
Reżyseria: Marc Forster
Występują: Johnny Depp, Kate Winslet, Julie Christie, Dustin Hoffman, Ian Hart, Freddie Highmore
Moja ocena: 3/6

Film zapowiadany jako baśniowa opowieść o życiu, uciekaniu od dorosłości, odnajdywaniu w sobie dziecka, a przede wszystkim o powstaniu książki uwielbianej przez kolejne pokolenia dzieci – „Przygód Piotrusia Pana”.
Dla mnie jednak film ten był maksymalnie niedopracowanym tworem, jakby reżyser za bardzo nie wiedział na czym sie skupić, którą cześć uczynić motywem przewodnim – czy powstawanie bajki, czy relacje z żoną, przyjaźń z Sylvią czy też jej dziećmi czy nawet konflikt z matką Sylwii. Wszystko przedstawione zostało zbyt powierzchownie. Mnie jednak najbardziej zabrakło otoczki niezwykłego baśniowego świata, w końcu „Piotruś Pan” dzieje się w Nibylandii, pojawiają się tam piraci, Zagubione Dzieci, Kapitan Hak, krokodyl z zegarkiem w brzuchu, Dzwoneczek…. tutaj nie wykorzystano potencjału tej opowieści i dostajemy niepełny, niedokończony produkt – półprodukt, którego ja nie trawię.


Premiery lutowe:

Aviator ( The Aviator)
Premiera: 18.2.2005
USA, Japonia, 2004
Reżyseria: Martin Scorsese
Występują: Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, Gwen Stefani, Alec Baldwin, Jude Law, John C. Reilly, Willem Dafoe

Murowany zdobywca tegorocznego Oscara, zdobywca Złotych Globów w kategoriach: „najlepszy film” oraz „najlepszy aktor” dla Leonarda DiCaprio – jest już chyba najlepszą zapowiedzią tego filmu. Od lat filmy Martina Scorsese są wydarzeniem w amerykańskim, a także światowym świecie filmu, wiec i w tym przypadku nie mogło być inaczej. Dodatkowo zainteresowanie reżysera osobą Howarda Hughesa (genialnego wynalazcy i milionera, znanego także z romansów z takimi aktorkami jak: Katharine Hepburn, Ava Gardner czy Jean Harlow) oraz zatrudnienie największych gwiazd ostatnich lat dało mieszankę piorunującą, która poruszyła zastygłe serca członków komisji filmowych.


Bardzo długie zaręczyny (Un long dimanche de fiançailles)

Premiera: 11.2.2005
Francja, 2004
Reżyseria: Jean-Pierre Jeunet
Występują: Audrey Tautou, Gaspard Ulliel, Dominique Pinon, Jodie Foster, Chantal Neuwirth

Adaptacja książki „A Very Long Engagement” Sebastiena Japrisota, opowiadającej o dziewczynie, która podejmuje się rozwiązania zagadki rzekomej śmierci swojego narzeczonego (teoretycznie zmarłego w czasie I wojny światowej).
Jest to kolejny film genialnego francuskiego reżysera – Jean-Pierre Jeunet – którego „Delicatessen” zachwyca niezwykłą plastycznością, nowatorskimi zdjęciami, zaskakującą fabułą, a także sposobem przedstawienia historii (film, który przez długi czas deklasował u mnie wszystkie następne obejrzane produkcje), a „Amelia”… brak mi już słów zachwytu. Wiem, że tego filmu nie można przeoczyć.


Bezdroża (Sideways)

Premiera: 04.2.2005
USA , 2004
Reżyseria: Alexander Payne
Występują: Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginia Madsen, Sandra Oh, Marylouise Burke

Komedia, która pod zasłoną śmiechu odsłania obawy, drzemiące w każdym z nas. Dwóch przyjaciół postanawia wyjechać razem na kilka dni. Dla jednego będzie to podróż symbolizująca ostatnie chwile swobody przed ślubem, dla drugiego – sposób na pozbieranie się po rozwodzie. Ich rozmowy, zabawne sytuacje i kłopoty, w które wpadają, co chwila zmuszają nas do śmiechu, lecz nie jest to pusty śmiech…
Film nagrodzony został Złotymi Globami za najlepszy scenariusz oraz jako najlepsza komedia.


Ray

Premiera: 04.2.2005
USA, 2004
Reżyseria: Taylor Hackford
Występują: Jamie Foxx, Regina King, Kerry Washington, Patrick Bauchau, Warwick Davis

Biografia znanego, niewidomego muzyka Raya Charlesa – począwszy od dzieciństwa w Albany, aż po zdobycie największych nagród muzycznych. W rolę Raya wcielił się Jamie Foxx, coraz bardziej znany i doceniany aktor, wcześniej u nas widziany u boku Toma Criusa w „Zakładniku”.


Poznaj moich rodziców (Meet the Fockers)

Premiera: 11.2.2005
USA, 2004
Reżyseria: Jay Roach
Występują: Ben Stiller, Robert De Niro, Dustin Hoffman, Blythe Danner, Barbra Streisand, Teri Polo

Kasowy przebój w Stanach Zjednoczonych – druga część przeciętnej komedii „Poznaj mojego tatę”. Tym razem narzeczonym oraz rodzicom przyjdzie się spotkać z rodzicami Grega – wyluzowanymi ex-hipisami, całkowitym przeciwieństwem rodziców Pam. Zderzenie tak różnych osobowości, charakterów oraz sposobów myślenia może powodować zabawne sytuacje, mam nadzieję tylko, iż utrzymane w granicach dobrego smaku (czego nie można było powiedzieć o części pierwszej).


Lawendowe wzgórze (Ladies in Lavender)

Premiera: 04.2.2005
Wielka Brytania, 2004
Reżyseria: Charles Dance
Występują: Judi Dench, Maggie Smith, Natascha McElhone, Daniel Brühl, Miriam Margolyes

Nostalgiczna opowieść o kobietach w kwiecie wieku (nie tylko dla kobiet). Siostry Widdington znajdują na plaży młodego mężczyznę – Polaka. Mimo że nie znają swoich języków, nawiązuje się między nimi nić porozumienia.


Mistrz

Premiera: 11.2.2005
Polska, 2004
Reżyseria: Piotr Trzaskalski
Występują: Konstantin Lavronenko, Teresa Branna, Jacek Braciak, Monika Buchowiec

Film twórcy „Ediego”. Ponownie spotykamy się ze światem ‚bliżej ulicy’, w którym żyją bezdomni, ubodzy ludzie, gdzie jednak nie brakuje zwykłej, ludzkiej dobroci i życzliwości. Cyrkowy mistrz rzucania nożem traci pracę i wraz z asystentką wyruszają w podróż, w czasie której ratują przed gwałtem Andżelę. Od tej pory Andżela podróżuje razem z nimi, a między nią a Mistrzem rozwija się uczucie.
Zatrudnienie aktorów nieznanych szerszej publiczności daje nam poczucie autentyzmu. Trzaskalski stara się, aby jego opowieści były jak najprostsze, nawet surowe w obrazie, dzięki czemu łatwiej jest nam skupić się na samej historii i subtelnej grze aktorów.

Za wszelką cenę (Million Dollar Baby)
Premiera: 18.2.2005
USA , 2004
Reżyseria: Clint Eastwood, Paul Haggis
Występują: Hilary Swank, Clint Eastwood, Morgan Freeman, Jay Baruchel, Marcus Chait

Film nagrodzony Złotymi Globami dla Hilary Swank oraz Clinta Eastwoooda za reżyserię.
Samotny trener bokserski, który lata świetności już ma dawno za sobą, zaczyna trenować utalentowaną zawodniczkę, której największym problemem jest niewiara w siebie.


Vera Drake

Premiera: 18.2.2005
Wielka Brytania, 2004
Reżyseria: Mike Leigh
Występują: Imelda Staunton, Philip Davis, Peter Wight, Adrian Scarborough, Heather Craney

Przejmująca opowieść o zwykłej – niezwykłej kobiecie. Vera Drake teoretycznie prowadzi całkiem normalne życie osób z klasy robotniczej – pracuje jako sprzątaczka, wychowuje dzieci, kładzie się wieczorem do łóżka przy mężu. Jej drugim życiem jest pomoc młodym dziewczynom przy usuwaniu niechcianych ciąż – procederze zakazanym w Wielkiej Brytanii.


Piła (Saw)

Premiera: 24.2.2005
USA , 2004
Reżyseria: James Wan
Występują: Tobin Bell, Cary Elwes, Danny Glover, Ken Leung, Dina Meyer

Ciekawie zapowiadający się horror z ambicjami. Adam budzi się przykuty kajdankami do rury, w przeciwległym kącie pokoju jest mężczyzna w takiej samej sytuacji jak on, a pomiędzy nimi zwłoki innego mężczyzny z pistoletem w dłoni. Każdy z nich ma piłę, którą może przeciąć jedynie ciało i kości. Jeżeli Adam w ciągu 8 godzin nie zabije swojego towarzysza (tego żywego), zginie żona i córeczka Adama.


Dzienniki motocyklowe (The Motorcycle Diaries)

Premiera: 25.2.2005
USA, Niemcy, Wielka Brytania, Argentyna, 2004
Reżyseria: Walter Salles
Występują: Gael García Bernal, Rodrigo De la Serna, Mía Maestro, Mercedes Morán, Jorge Chiarella

Autentyczna historia dwójki Argentyńczyków, podróżujących poprzez Amerykę Łacińską. Scenarzysta na potrzeby filmu zaadaptował dzienniki obu tych podróżników – „Notas de viaje” Ernesto Che Guevara oraz „Con el Che por America Latina” Alberto Granado.


Skala ocen :

6 – wybitny (wiem, że do niego wrócę)
5 – bardzo dobry
4 – dobry (ale bez zachwytów)
3 – całkowicie przeciętny
2 – oj, źle jest
1 – nie zbliżać się do kina! (gorzej być nie może)