Drukuj
Październik 2007 autor: AnetaHg

Tralala - radio gra


   Jakiś czas temu pisaliśmy o Pandorze – radiu online. Dziś odświeżymy trochę wiadomości muzyczno-radiowe.
   Bezpłatnych stacji radiowych online przybywa z miesiąca na miesiąc. Tym bardziej, że tą branżą internetową zainteresowały się duże korporacje, dodając radio jako gadżet do swoich odtwarzaczy. Ale o tym za chwilę...

   Przyjrzyjmy się zatem, co było i co przybyło w muzyce online. Otóż, oprócz wspomnianej Pandora.com, z całą pewnością warto odwiedzić Last.fm, które ma już spore muzyczne zbiory. Do czołówki dobrych kolekcji dołączył też ostatnio serwis Slacker.com. Choć spełnia podobne funkcje jak wymienione wyżej portale, to jednak "celowość" wyszukiwania ma bardziej sprecyzowaną. O ile w Pandorze dziwi czasem, że pomiędzy muzyką Depeche Mode pojawi się panna Spears, to w Slacker przy doborze wykonawców można szybko wyeliminować tych niechcianych.

   Niewątpliwą zaletą Slacker.com jest również to, że od razu po wyszukaniu artysty widzimy podobnych wykonawców. Podobnie jak w Pandorze jest funkcja "dodaj do ulubionych" lub "zabanuj". Również jest możliwość zapamiętania stworzonych stacji. Oba serwisy mają podobne działanie, jednak inne algorytmy szukania i skojarzeń danego typu muzyki.

   Czasami jednak chciałoby się posłuchać konkretnej muzyki lub utworu, ale niestety w radiu online jest trudno wymusić konkretny utwór...  Można wtedy wskoczyć na SeeqPod Music. Nie jest to radio, ale player (odtwarzacz), który ma wyszukiwarkę umożliwiającą przeszukanie sieci. Cały serwis oparty jest na przeszukiwaniu zasobów sieciowych, udostępnia muzykę i umożliwia jej odtwarzanie na naszym komputerze. W bardzo prosty sposób można tu stworzyć playlistę ulubionych utworów – poprzez wyszukanie i przeciągnięcie z lewego do prawego panelu. Zasobów muzycznych jak na razie w seeqpod nie brakuje.  

   Patrząc z perspektywy czasu wygląda na to, że sektor radiowy w Internecie będzie się mocno rozwijać. Internetowe stacje radiowe starają się przebić na rynek ipodów, telefonów itp. W obecnej chwili amerykański operator komórkowy Sprint już dołączył radio Pandora do swoich funkcji telefonicznych. Firma SanDisk niedawno zademonstrowała prototyp playera, który będzie odtwarzał muzykę z radia Slacker.
   Rynek reklam w radiach internetowych wynosił ponad 400 mln $* w ostatnim roku, więc jest to ogromny rynek dla dostawcy radio i dla reklamodawców. Dla słuchacza zwiększy się zakres muzyczny w odtwarzaczach oraz, być może, dostęp do wiadomości radiowych lokalnych i nie tylko. Wszelkie powstające radia online, a szczególnie te darmowe, będą dużym konkurentem dla iTunes, który, niestety, za wszelką muzykę pobiera opłaty.

  Autor artykułu w Time podsumował go stwierdzeniem, iż nie jest zdziwiony, że Apple nie wbudowało jeszcze do popularnych w Stanach ipodów tunera radiowego, które mogłoby być ogromnym konkurentem muzyki serwowanej za pieniądze przez ich serwis. Ale konkurencja nie śpi, właśnie 25 września wielki rynek muzyczny otworzył Amazon, wprowadzając do sprzedaży utwory muzyczne bez zabezpieczeń przed kopiowaniem.

   My, słuchacze internetowi, korzystamy na tej rywalizacji serwisów muzycznych – im ich więcej, tym większy wybór muzyki..

----
* dane na podstawie magazynu Time, artykułu Learning to Love Radio Again, by  ANITA HAMILTON, który ukazał się na stronach www.time.com 31 maja 2007 r.